לצפייה
בפרויקט

בניית אתרים

חולמים על חנות באינטרנט? כל הצעדים בדרך להקמת חנות

בדרך לפתוח חנות אונליין? למי אתם מוכרים? מי הקהל שלכם? מי המתחרים שלכם? איפה אתם מאחסנים את הסחורה? המון שאלות שעליהן יש לתת מענה, אז אספתי עבורכם את כל המידע, ובמדריך הבא תוכלו לדעת בדיוק מה עליכם לעשות לפני שאתם פותחים חנות אונליין. 
חולמים על חנות באינטרנט? כל הצעדים בדרך להקמת חנות

השינוי בהרגלי הצריכה של הישראלים בעקבות משבר הקורונה בהחלט תרם לרכישות באינטרנט והביא את כולנו למציאות חדשה. שנת 2020 הראתה עלייה של 400% ברכישות אונליין בסופרמרקטים, ונכון לחודש אוגוסט 2021, גם כאשר הסופרים פתוחים, מגמת העלייה נמשכת. על פי נתוני הוצאות בכרטיסי אשראי שערכה חברת שב"א (שירותי בנקאות אוטומטיים), הישראלים בהחלט רוכשים היום הרבה יותר באינטרנט, ביחס לימים שלפני הקורונה. רק בחודש יוני 2021 נראית מגמת עלייה של 43% ביחס לחודש המקביל ב-2019, גם כשהחנויות והקניונים פתוחים לרווחה. דמיינו לעצמכם מה הלך בחודש אוגוסט בקניות באינטרנט..

הישראלים בהחלט אוהבים לרכוש אונליין והם רק מגבירים את הרכישות ומייצרים מצע מצוין עבור כל מי שפותח חנות אונליין. פתיחת חנות אונליין בהחלט אפשרית, ותוכלו לעשות זאת במקצועיות, ובעזרת הכלים הנכונים – גם להצליח. תכנון קפדני ועבודה נכונה יכולים לעשות את ההבדל בין הצלחה לכישלון.

מה חשוב לדעת לפני שפותחים חנות אונליין? כל השאלות וכל התשובות לפניכם.

איזה אתר עליכם להקים?

ישנן כיום מספר פלטפורמות להקמת חנות אונליין. אתם יכולים להקים אתר ייעודי עבור החנות. תוכלו להקים אתר על בסיס מערכת קיימת, כמו גם להשתמש בפלטפורמה מארחת. וורדפרס? שופיפיי? אולי תצטרפו למרקט פלייס בשלב הראשון? מה עם אמזון? האפשרויות רבות ובהתאם למוצרים, לקהל היעד, ונתונים נוספים שיש לחקור אותם, תוכלו להחליט מה הפלטפורמה המתאימה ביותר לאתר שלכם.

מבחינת בניית האתר בפועל, אני ממליץ קודם כל לבצע את התחקיר המעמיק וללמוד היטב בהתאם לתחומים שאציין פה בהמשך, ולאחר מכן, כשתהיו בטוחים מה אתם מוכרים, למי, איך, כמה וכו', תתקדמו להקמת אתר בפועל. אני לדוג' מאמין מאוד בבניית אתרים בוורדפרס כשמדובר על הקמת חנות – בשל היתרונות הרבים והגמישות המוצעת על ידי המערכת.

אילו מוצרים החנות שלכם תמכור?

זו השאלה הראשונה והבסיסית שיש לשאול. האם מדובר במוצרים ממשיים או מוצרים דיגיטליים? מוצרים ממשיים פירושו כל מה שבעצם אתם יכולים לשלוח ללקוחות שלכם במשלוח. מוצר דיגיטלי הוא נכס לא מוחשי, זה יכול להיות גם פיסת מדיה שניתן למכור דרך הרשת: קורס לימודי, ספר דיגיטלי, קבצים, סרטונים, מנוי לאתר עם תוכן דיגיטלי, מוזיקה ועוד. האבחנה בין מוצר דיגיטלי לבין מוצר פיזי תשפיע על כל המשך הדרך, החל מהאחסון, שילוח, הפצה, שיווק, עלויות. לכן יש להגדיר את המוצרים בחנות בשלב ראשון.

"אם אתה נולד עני זאת לא אשמתך אבל אם אתה מת עני זאת אשמתך"

(ביל גייטס)

מיהו קהל היעד לרכישת המוצרים הללו?

בהתאם למוצרים שנבחרו, חשוב מאוד לאפיין את קהל היעד המתאים. זה יעזור לכם להבין כיצד אתם משווקים, היכן, מה סגנון השיווק שמתאים לכם ולחנות שלכם, ואיך אתם פונים לקהל היעד שלכם על מנת להשיג את תשומת ליבו מבין כל שאר הפרסומים שיש. לדוגמא: החלטתם שאתם פותחים חנות אונליין שמוכרת תכשיטים ומוצרי נוי יפים מעולם הפיות והיער הקסום.. המוצרים אינם יקרים ושווים לכל כיס. ממש עניין של כמה עשרות שקלים עבור כל מוצר. 

סביר להניח כי קהל היעד שלכם יהיה בעיקר נערות בנות עשרה ועד גילאי 22-23. נשים בסביבות גילאי 30 ו-40 לא ימצאו עניין במוצרים הללו. האיפיון של קהל היעד יעזור לכם להבין איך לשווק. סרטוני וידאו באינסטגרם ובטיקטוק יכולים לעשות הרבה "רעש" ולעזור לכם להפיץ את המוצרים. אם תבחרו בפייסבוק לדוגמא, במקרה הזה, לא בטוח שתגיעו לקהל היעד המתאים לכם.

דוגמא נוספת יכולה להיות מוצר דיגיטלי כגון קורס לקידום ממומן בפייסבוק ובגוגל. מיהו קהל היעד? במקרה הזה הוא רחב יותר מהדוגמא הקודמת. הוא יכול להתחיל בצעירים אחרי צבא ולהגיע גם לאנשים בני 40 שרוצים להתרחב בעסק שלהם. היכן משווקים? איך מגיעים לקהל היעד? אלו שאלות שחשוב לענות עליהן לפני שהחנות באוויר. תכנון נכון ומקצועי יסייע לכם לקבל פירות במינימום זמן ומאמץ.

ממה מורכב התקציב שלכם?

עליכם להכין תקציב של צפי הוצאות והכנסות, המכיל את כל ההוצאות עבור תפעול החנות: איחסון, הפצה ושילוח, שיווק ופרסום, עובדים? מהו היקף הפעילות שאתם מכוונים לאתר? מהם הקטגוריות העיקריות? מה היקף המכירות החודשי שאתם מכוונים אליו? מכירת חמישה קורסים של קידום ממומן או 3000 פיות היער הקסום? כל זה משפיע על סכום ההשקעה שבחנות, ועל הגדרת העסק – פטור, מורשה, חברה. חשוב שתתייחסו לסעיפים הבאים בהוצאות:

  • עלות מוצרים
  • איחסון סחורה
  • שילוח
  • פרסום ושיווק
  • קידם ממומן
  • עובד/ים
  • הקמת אתר
  • איחסון אתר, דומיין, שרת, 
  • סליקת אשראי וחשבוניות

כדאי לחלק את ההוצאות להוצאות חד פעמיות כגון הקמת אתר, והוצאות שוטפות שחוזרות על עצמן בכל חודש או בכל תקופה שתגדירו כגון פרסום ושיווק, קידום ממומן, תשלום לעובדים.

חשוב להוסיף גם 10% מסך ההוצאות לתקציב על מנת שיהיה לכם עוד סכום כסף במידה ותהייה הוצאות בלתי צפויות.

מה לגבי הכנסות?

פה אני ממליץ שתחשבו את צפי ההכנסות במידה של פסימיות, על מנת שתופתעו לחיוב ולא לשלילה. כמה מוצרים אתם צופים למכור בחודש הראשון? בחצי השנה הראשונה? בשנה הראשונה? האם יש לכם מקורות הכנסה נוספים כגון חיסכון לטובת העניין, מענק כלשהו, כסף שהתקבל מהשקעה?

לאחר שיהיה לכם את סך הנתונים של ההוצאות וצפי ההכנסות, תוכלו לבדוק האם הם מאוזנים, והאם נשאר לכם כסף לפיתוח ולחיסכון. במידה ולא, תיאלצו לבדוק היכן אפשר לצמצם הוצאות. אני ממליץ להתייעץ עם איש מקצוע בנושא הזה, יועץ פיננסי שמומחה בחנויות אונליין, שיוכל לתת חוות דעת מקצועית לגבי התקציב שלכם.

מי המתחרים שלכם?

אחד הנושאים המשמעותיים שחשוב לחקור וללמוד היטב אם אתם בדרך לפתיחת חנות אונליין, הוא המתחרים שלכם. כאשר מדובר בחנות אונליין, גוגל הוא המקור שמספק לכם את התשובות. על מנת להתחיל להבין ולהתמצא בתחום המתחרים, כדאי שתכתבו בגוגל שמות של מוצרים שאתם מוכרים, ותראו מה התוצאות הראשונות שעולות – אלו המתחרים שלכם. 

האם יש אתר מסוים שעולה שוב ושוב בתוצאות? הוא מתחרה מוביל.. אלו השאלות שחשוב שתשאלו:

  • מי המתחרים שלכם? האם זו חברה גדולה? חברה חדשה? בעל עסק בינוני?
  • מה המוצרים שהם שמים בפרונט?
  • כמה תוכן יש באתר שלהם?
  • היכן הם מפרסמים?
  • האם יש להם קמפיינים לקידום ממומן? היכן?
  • מה מילות המפתח של המתחרים שלכם?
  • מה מילות המפתח שתוכלו להוסיף ולהתעלות על המתחרים?

כמו שאתם מבינים, תחום המתחרים הוא תחום רציני מאוד מכיוון שהוא יכול להזיק לכם, והוא יכול באותה מידה מאוד להועיל לכם. לכן חשוב למקסם את מה שאפשר לקבל מהתחום הזה ולעשות עבודה מעמיקה ורצינית במחקר המתחרים שלכם. המסקנות שתסיקו מהמחקר יעזרו לכם להתמקצע בהמשך הדרך.

מה המיתוג של העסק?

לאחר שעשיתם מחקר מתחרים, זה הזמן להעמיק ולהגדיר את המיתוג של העסק ויזואלית וערכית. חשוב מאוד להשקיע לדעתי בשלב הזה, מכיוון שהמיתוג יילך איתכם לאורך כל הדרך, 

  • מיתוג ויזואלי – מה הצבעים המרכזיים בעסק? מה הוא משרד ויזואלית? מה הלוגו של העסק, ומה הוא משדר?
  • מיתוג ערכי – מה הערכים המיתוגיים של העסק, שאתם עומדים מאחוריהם? זה יכול להיות מקצועיות, שירות לקוחות אדיב, זריזות בשילוח, מינימום החזרות וכו'. אתם מגדירים את המיתוג אבל להגדיר אותו זה לא מספיק, אתם חייבים לעמוד מאחוריו על מנת שהוא יציג אתכם ויאפיין אתכם. לדוגמא המיתוג של קוקה קולה הוא "העולם שייך לצעירים". הסיכוי שתראו את אנשי הגיל השלישי בפרסומת של קוקה קולה הוא נמוך, נכון? האם קוקה קולה עומדת מאחורי הערך המיתוגי הזה? חישבו על כל..

כיצד מתבצע איחסון המוצרים וכל הנלווה לכך?

אם אתם מוכרים מוצרים דיגיטאליים, האיחסון שלכם הוא ברשת. 

במוצרים פיזיים, ההמלצה שלי היא לעשות מחקר בנושא, סקר שוק של האפשרויות, ולהחליט בהתאם איך אתם מנהלים את האיחסון של המוצרים שלכם. שאלות שחשוב לשאול:

  • האם מדובר במוצרים קטנים ואתם מעדיפים לאחסן אצלכם בבית? 
  • האם תעדיפו לאחסן אצל חברה מקצועית שתבצע גם את ההפצה והשילוח? 
  • אולי בכלל אתם מעדיפים למכור בדרופשיפינג? 

לכל תחום היתרונות והחסרונות שלו, וכדאי להחליט בעיקר מטעמים כלכליים מה הכי משתלם לכם. 

כיצד מתבצע שילוח המוצרים?

יש באפשרותכם לספק שילוח של המוצרים במספר דרכים, הפרמטר שקובע פה הוא בעיקר הכמות, ועלות המשלוח:

  1. אתם משלחים בעצמכם דרך סניף הדואר הקרוב.
  2. החברה שמאחסנת את המוצרים מטפלת גם בשילוח.
  3. אתם סוגרים עסקה עם חברת שילוח שתשלח את המוצרים שלכם.

בהתאם לכמות המוצרים ועלות המשלוחים, תוכלו להחליט מה הכי מתאים לכם. שימו לב לקחת בחשבון את עלות המשלוח בתמחור של המוצר (נפרט על תמחור המוצרים בהמשך). הרבה אנשים אוהבים לבחור את אפשרות השילוח ולהוסיף תשלום בהתאם. כלומר, כדאי שכל מוצר יכיל אפשרות עבור:

  1. דואר רגיל – לציין מה הסכום וכמה ימי עסקים באופן משוער זה עשוי לקחת.
  2. דואר רשום –  לציין מה הסכום וכמה ימי עסקים באופן משוער זה עשוי לקחת.
  3. באמצעות שליח עד הבית – גם כאן יש לציין תוך כמה ימים המוצר מגיע אליהם, ומה העלות שיש להוסיף. יש אפשרות בחלק מהמקומות בארץ לבצע משלוח אקספרס שמגיע לבית הלקוח עד 24 שעות מביצוע ההזמנה.

ברוב המקרים, אנשים יעדיפו לראות באתר את המחיר המלא כולל משלוח, לכן כדאי לכתוב "משלוח בחינם" או "כולל משלוח". לדוגמא: אם ספר עולה 60 שקלים, ומשלוח עולה 20 שקלים, נעדיף לכתוב שמחיר הספר הוא 80 שקלים, ומשלוח חינם.

עלות המשלוח אצל חברת שילוח תלויה בכמות המשלוחים שאתם בוחרים. כלומר ישנו מדרג שמסייע לכם לבחור את החבילה המתאימה לכם ביותר, בהתאם לכמות המשלוחים. ככל שכמות המשלוחים עולה, כך המחיר למשלוח יורד. מומלץ לעשות סקר שוק בנושא, לבדוק מחירים אצל כמה חברות, לקבל המלצות מאנשים שאתם מכירים לגבי מידת המקצועיות והאמינות של החברות, ולהחליט בהתאם. 

כיצד מתמחרים את המוצרים ועלויות נוספות?

תמחור המוצרים אינו נגמר בעלות המוצר עבורכם והוספת אחוזים. עליכם לקחת בחשבון עלויות נוספות לצד עלות המוצר כגון עמלת אשראי, דמי משלוח (כפי שפירטנו בסעיף הקודם), דמי ניהול אתר. חשוב להגדיר מה מוכל במחיר המוצר, והאם אתם מגדירים תקופת מבצעים לפתיחת החנות של מחירים נמוכים יותר על מנת למשוך לקוחות, ומגדירים מחירים גבוהים יותר בהמשך? התמחור הוא לחלוטין עולם שלם ומרתק, החוכמה היא למצוא את האמצע בין מחיר שמשתלם לכם, לבין מחיר שמשתלם ללקוח. 

הנה כמה טיפים שיסייעו לכם לתמחר באופן חכם יותר:

  • הצגת מחיר בספרות לא עגולות – 29.90 זה לא 30, והשיטה הזו כבר הוכיחה את עצמה.
  • ציון מספר ללא פסיקים – לפי מחקר שנעשה, ציון מספר ללא פסיקים, כלומר 1376 במקום 1,376 הוא אטרקטיבי יותר ונתפס נמוך יותר.
  • להוסיף את המילה 'חינם' – אנשים אוהבים חינם ואת המילה חינם. חינם פירושו מגולם במחיר, אבל זה תמיד כיף לדעת שמקבלים משהו חינם. כגון משלוח חינם.

כיצד אתם משמרים את הלקוחות שלכם?

ישנם כמה פעולות שתוכלו לעשות על מנת לשמר את הלקוחות שלכם ולבנות קהל נאמן שחוזר אליכם, רוכש ומאושר. קוראים לזה תוכנית אסטרטגית לקשרי לקוחות. שימור לקוחות יסייע לכם להפחית הוצאות שיווק ופרסום, יגדיל את ערך המותג שלכם ואת ההכנסות.  שימור לקוחות הוא בעצם מערכת יחסים ארוכת טווח עם הלקוחות שלכם. 

מחקרים מראים כי חלק ניכר מחוויית הקנייה הוא ההרגשה של הלקוח, כיצד מטפלים בו, מה טיב ומידת המקצועיות של שירות הלקוחות שהוא מקבל. כיצד תוכלו לשמר לקוחות?

  • משוב קבוע – שילחו שאלון לכל לקוח שכולל שאלות על המוצר על חוויית הקנייה, על חוויית שירות הלקוחות, קבלת המשלוח, וכל הערה שהוא רוצה להוסיף. בהתאם למשובים של הלקוחות תוכלו ללמוד המון ולשדרג את התחומים אשר מתממשקים עם הלקוחות. 
  • תגמול ללקוחות קבועים – מתן הטבות ללקוחות קבועים וחוזרים, יצירת מועדון לקוחות, כל אלו הופכות את הרכישה הבאה של הלקוח לאטרקטיבית יותר. 
  • מענה ללקוחות לא מרוצים – יש סיכוי שהמוצר שלכם לא מתאים לחלק מהלקוחות, וזה בסדר, העיקר הוא לתת להם שירות לקוחות מקצועי ולטפל בהם בזריזות. מקום מקצועי הוא מקום שנותן מענה מקצועי וזריז, לא מקום עם אפס טעויות. 
  • ערך מוסף למוצר – יצירת קהילת לקוחות המשמשת ערך מוסף למוצר. חברות גדולות בעולם התחילו ממוצר מסוים שגדל להיות קהילה עם ערך מוסף ושיח. 

מה השם של העסק?

אם זה בא לכם בקלות – מצוין, אם לא, כדאי להתייעץ עם איש מקצוע, קופירייטר, על מנת לדייק. שם העסק ישרת אתכם גם בדומיין וגם ברישום העסק במוסדות המדינה, בשאיפה לשנים רבות קדימה.

כיצד תטפלו בבירוקרטיות של פתיחת עסק?

הבירוקרטיות פה נחלקות לשני סוגים – אלו שעושים בעולם הדיגיטל, ואלו שעושים מחוצה לו.

  • בעולם הדיגיטל – עליכם לרכוש דומיין (המלצה לחברה מצוינת), ומדובר בצעד מהותי מאוד, מכיוון שהוא נושא את שם האתר, החנות, העסק, ודיברנו על החשיבות של השם. הדומיין עתיד ללוות אתכם בשאיפה שנים רבות. דבר שני וחשוב מאוד הוא כתיבת תקנון ומדיניות החזרות אצל עורך דין. קודם כל זה מחויב על פי חוק. כל חנות און ליין מחויבת בתקנון ומדיניות החזרות, רבים ממהרים לשלוף מהרשת פורמט קיים ולא מתעכבים על נושא זה, ולאחר מכן משלמים מחירים כבדים. חבל. מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום חנויות האונליין, כדי שיוכל לתת לכם את ההכוונה המדויקת ביותר בנושא זה.
  • בעולם שמחוץ לדיגיטל – עליכם לבצע רישום של העסק במע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. 

תוכלו לבצע את כל אלו ביום אחד שמוקדש לטובת העניין, אין צורך להתרגש ולחשוב שזה תהליך מסורבל וארוך. כל שעליכם לעשות הוא לבדוק מה בדיוק אתם נדרשים להביא מבחינת מסמכים לפתיחת עסק, לבדוק בדיוק מתי פתוחים כל המוסדות הללו באותו יום, ולעשות את זה. 

לאחר שעשיתם את כל אלו, תוכלו להגיע לרגע המכריע בו הגיע הזמן לשווק את העסק שלכם.

פתיחת חנות אונליין מצריכה תכנון נכון, מקצועי וחכם, ואתם בהחלט יכולים לעשות זאת! אני כאן על מנת לסייע לכם להקים את האת

מאמרים
דומים

בטוויסט, אני לא רק בונה אתרים מושלמים. אלא גם רואה את עצמי שותף להצלחה, ודואג לספק לכם את הכלים שדרושים כדי לקחת את העסק שלכם לשלב הבא.

מהי חוויית משתמש ולמה היא כל כך חשובה?
בניית אתרים
מהי חוויית משתמש ולמה היא כל כך חשובה?
איך למשוך את האנשים הנכונים לאתר שלך
בניית אתרים
6 דרכים שיעזרו לכם למשוך את האנשים הנכונים לאתר שלכם.
הצ'קליסט המלא לבניית אתר מוצלח

צ'קליסט מיוחד בשבילכם - כדי שלא תפספסו כלום.

התאמת האתר שלכם למובייל
בניית אתרים
5 דרכים להתאמת האתר שלכם למובייל.
בניית אתרים
למה שתישארו מאחור: הקמת חנות מכירות
וויקס או וורדפרס מה עדיף?
בניית אתרים
וויקס או וורדפרס מה עדיף? כל התשובות כאן!